Några rader om etanolens historia.


Det här med etanol är inte något nytt påfund, långt därifrån, redan Henry Fords första bil gick på just etanol redan på 1880-talet!! Vidare var både T-Forden och många andra tidiga 1900-tals bilar konstruerade för att köras på etanol, Henry Ford planlade även stora majsodlingar för just framställning av etanol. Men det hela kördes snabbt över av den redan då framgångsrika oljeindustrin, senare under både första och andra världskriget användes etanol både i USA och i Europa som ett komplement till bensinen, men inte heller där kunde etanolen konkurrera med den billigare bensinen.

Efter diverse oljekriser och en ökad kunskap om bensinens negativa miljöpåverkan, har dock dom alternativa bränslena blivit mycket mer intressanta som drivmedel. I Brasilien har det sedan i början av 70-talet varit mycket vanligt med etanol, där finns det i dag över fyra miljoner bilar som körs på E96 (96% etanol, resten vatten), och resten drygt nio miljoner vanliga bilar körs på E22 (22% etanol, resten bensin). Vidare finns det över 23 000 etanolmackar i Brasilien!

Även i USA är det mycket vanligt med etanol, dels som låginblandning sk "gasohol" (E10) som alla bilar kan köra på, sen så lär det finnas uppåt 5 miljoner FFV bilar (Flexible Fuel Vehicle). Som exempel kan nämnas att alla Mercedes 320 som tillverkas för den amerikanska marknaden är förberedda för att även köras på etanol. Under 2002 producerades i USA 10,3 miljarder (10 300 000 000) liter etanol, i 68 fabriker!

I Brasilien finns ett företag som säljer och monterar etanol-konverteringskit för befintliga bensinbilar. Nu finns också ett antal svenska återförsäljare av denna Flextek (se länklistan.) Det verkar jätteenkelt, och borde väl gå att genomföra även i Sverige i större skala om bara politikerna ser till att det blir lagligt. Det finns nu även en svenskutvecklad motsvarighet, FlexiTune, se mina länkar för mer info om detta.

Det börjar ju hända lite här hemma också, det var en etanolkonferens i Växjö 2005 där både miljöministern, folk från BAFF, personer från etanol.nu och många fler dryftade etanolens fördelar. Aryan och Jim från etanol.nu gjorde många uppmärksamma på att det är fullt möjligt att efterkonvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift. Vägverket har lagt ett förslag som ska göra det fritt att konvertera bilar äldre än -93, och nyare modeller med någon form av certifiering. Tyvärr verkar det som att man inte kommer att få göra konverteringen själv, utan måste anlita ett certifierat företag för det hela. Kostnaden kommer då troligtvis att röra sig kring 10000-15000 kr, och vilken privatperson vill / vågar lägga ner de pengarna på en begagnad bil?

Som jag ser det borde man istället låta var och en konvertera på sitt sätt, och med hjälp av ett godkänt avgasintyg från en certifierad verkstad sedan kunna registera bilen som miljöbil. Då skulle även privatpersoner ha råd med en "riktig" och godkänd konvertering.

Det här med låginblandning 15-20% i alla pumpar borde ju faktiskt vara det som är enklast att genomföra, och det i den befintliga vagnparken. Men vi kanske inte får vara alltför miljövänliga eftersom staten då förlorar för mycket skatteintäkter?


www.etanolexperten.se
© Copyright 2003-2015 Hallgren